Nästa sektionsmöte:
2024-09-02 kl.19.00
Genomgång inför hösten och allmänt garagesnack.
Information medlemmar:
Här kommer vi lägga viktig information för er medlemmar.
- Första måndagen klockan 19.00 i nästan varje månad har vi sektionsmöte på Hammargatan 9. Där diskuterar vi olika ämnen inom rally. Vi går igenom gångna och kommande tävlingar och såklart så bjuder vi på fika. Alla som har ett intresse för rally i Wäxjö Motorsällskap är välkomna.
Ju fler desto roligare!!
Den första Dackefejden genomfördes den 4 oktober 1952 med en rekordlång bana på cirka 60 mil. Av de 58 ekipagen som startade kom 52 i mål och som segrare stod WMS-duon Folke Hedenfalk och Stig Almgren. Tävlingen återkom nästa gång 1955 med en lång bana som var 45 mil och en kort bana som “bara” var 30 mil. Den som segrade och fick den första inteckningen i det nyinstiftade vandringspriset som var skänkt av Smålandsposten var Olle Lindbom från Vetlanda. Den tredje upplagan av Dackefejden genomfördes 1957 och då med SM-status, tävlingen har efter detta haft SM-status elva gånger, senast var 1987.
Totalsegrare under åren:
1952 Folke Hedenfalk – Wäxjö MS – MG
1955 Olle Lindbom – Vetlanda MS – VW
1957 Arne Wernersson – Norrköpings MK – Saab
1958 Berndt Jansson – Botkyrka MK – VW
1959 Harry Källström – Botkyrka MK – VW
1960 Carl Orrenius – AMCK – Saab 96
1961 Erik Carlsson – KAK – Saab
1966 Ove Eriksson – SMK Köping – Opel Rekord
1967 Björn Waldegård – MK Rimo – Porsche 911
1970 Carl Orrenius – AMCK – Saab
1972 Carl Orrenius – AMCK – Saab
1973 Per Eklund – Arvika MK – Saab V4
1974 Ingvar Carlsson – SMK Nyköping – BMW 2002
1976 Ingvar Carlsson – SMK Nyköping – BMW 2002
1977 Ingvar Carlsson – SMK Nyköping – BMW 2002
1978 Sune Larsson – Norrahammars MK – Saab V4
1979 Bror Danielsson – Årjängs MK – Opel Kadett
1980 Kjell-Erik Johansson – Wäxjö MS – Volvo 142
1981 Björn Johansson – MK Kvarnvingarna – Opel Ascona
1982 Roger Ericsson – Kolsva MS – Opel Ascona
1983 Mats Jonsson – Forshaga MC – Opel Ascona
1984 Berndt-Inge Steffansson – MK Team Westom – Volvo 240 Turbo
1985 Bo Karlsson – Wäxjö MS – Opel Manta
1986 Mats Jonsson – Forshaga MC – Opel Kadett
1987 Tomas Jansson – Gullabo RC – Audi 80 Quattro
1989 Ingvar Carlsson – SMK Nyköping – Mazda 323
1991 Göran Jonasson – Wäxjö MS – Lancia Delta Integrale
1992 Tomas Jansson – Gullabo RC – Audi 90 Quattro
1993 Åke Jacobsson – Mönsterås MK – Lancia Delta Integrale
1995 Göran Gustafsson – Hällevadsholm MK – Mazda 323
2000 Roger Berglund – Team Skogsåkarna – Mitsubishi Lancer Evo 5
2001 Roger Berglund – Team Skogsåkarna – Ford Escort Cosworth
2002 Mats Karlsson – Vimmerby MS – Ford Escort Cosworth
2003 Joachim Grahn – Simrishamns MK – Mitsubishi Lancer Evo 6
2004 Joachim Carlström – Gullabo RC – Mitsubishi Lancer Evo 5
2005 Robin Sandberg – Ryds MK – Saab 9-3 Turbo
2006 Stoffe Nilsson – Hässleholms MK – Subaru Impreza WRX
2007 Stoffe Nilsson – Hässleholms MK – Subaru Impreza WRX
2008 Stefan Wass – Vara MK – Opel Kadett E
2009 Åke Jacobsson – Emådalens MK – Ford Escort WRC
2010 Anders Jonasson – Wäxjö MS – Mitsubishi Lancer Evo IX
2011 Patrik Johansson – Wäxjö MS – Mitsubishi Lancer Evo IX
2012 Patrik Johansson – Wäxjö MS – Mitsubishi Lancer Evo IX
2013 Stoffe Nilsson – Hässleholms MK – Subaru Impreza WRX
2014 Stoffe Nilsson – Hässleholms MK – Subaru Impreza WRX
2015 Åke Jacobsson – Emådalens MK – Ford Escort WRC
2016 Bengt Abrahamsson – Kullings MS – Mitsubishi R5
2017 Kristoffer Nilsson – Hässleholms MK – Subaru Impreza WRX STI
2018 Kristoffer Nilsson – Hässleholms MK – Subaru Impreza WRX STI
2019 Mattis Olsson – Gullabo RC – Ford Fiesta R5
2023 ??
Vad är rally?
Snabbast i mål vinner. Den enkla regeln gäller på specialsträckorna i Rally. Att man sedan startar en och en och att vägen är avstängd för allmänheten, är en självklarhet. Liksom säkerhetsbur i bilen, minst fempunktsbälten, brandsäkra kläder och hjälm.
Från en smal och krokig fartsträcka till en annan åker ekipagen, på vanliga vägar med vanlig trafik, så kallade transportsträckor.
Särskilda serviceplatser förekommer dit de startande anländer på en i förväg utsatt tid. För tidig eller för sen ankomst ger straffsekunder. Tävlingsbilarna delas in i olika klasser: Motorsvaga för sig, och specialbyggda med acceleration som ett jetflyg för sig. Huruvida det driver på två eller fyra hjul utgör också en klasskillnad. Även bilens ålder spelar in, för i rallyskogen uppenbarar sig även äldre bilar vars förare inte är rädda för att trampa ner gaspedalen! Kartläsaren är viktig, liksom funktionärerna. Den förstnämnda lotsar föraren rätt och håller ordning på alla tider. Funktionärerna å sin sida ser till att alla tider noteras korrekt och att säkerheten följs så att ingen obehörig kommer in på sträckan. För publiken finns klara regler för var den ska befinna sig, så att ingen kommer till skada vid en eventuell avåkning.
Rally är en sportgren där de som en gång slutat ofta får återfall, och målet för de flesta är en fyrhjulsdriven WRC-bil (World Rally Car) och en SM-medalj. WRC är smällande bilar som tack vare ett vridmoment på 600-650 newtonmeter når 100 km/h på 3,5 sekund – med grus under däcken! Fast det finns SM-klasser också för motorsvagare bilar, och många elitförare inleder säsongen med Bergslagsrallyt och den klassiska långsträckan ”Björnjägarns minne”. Det finns också en mängd mindre tävlingar med färre och kortare fartsträckor. Populära instegsklasser är Volvo Original och Grupp E. Där tillåts endast standardbilar, det som tillkommer är skyddsbur, tävlingsstolar och fyrpunktsbälten.
Hur börjar man?
Man kan som 16-åring börja köra rally, så kallat ungdomsrally. Kravet för att börja med ungdomsrally är att man är medlem i en motorklubb, har ett giltigt körkortstillstånd och har en godkänd handledare vid övningskörning. Samt genomgår en teoretisk kurs samt en HLR-kurs.
Om man är 18-år eller äldre och redan har körkort, så genomgår man en C-licenskurs och kör en debutanttävling. Efter kurs och genomförd debuttävling löser man ut sin c-licens. Vill du bli kartläsare går man samma kurs men behöver inte köra debutanttävling.
- Är du intresserad? Kontakta någon i rallykommittén.
Kontakt WMS rallykommitté:
Erik Telehagen
070-514 13 87
eriktelehagen@hotmail.com
.
Viktor Windahl
.
Andreas Sigfridsson
.
Kjell-Åke Jönsson