Hoppa till innehåll
Hem » Inlägg » Nya regler för licenser 2016

Nya regler för licenser 2016

Svemo kommer från 1 januari 2016 att samarbeta med If för att försäkra alla utövare, funktionärer och banor. Samarbetet innebär en rad förändringar. Här kommer en lång förklaring över vad som gäller inför 2016 samt även en sammanställning över vilka licenser som finns och deras priser. Längst ner finns möjlighet att skicka in eventuella frågor.

=> klicka här för mer information om hur du köper din licens

På grund av kraftigt stigande kostnader för försäkringarna aviserade Folksam, det försäkringsbolag förbundet tidigare haft avtal med, en kraftig höjning av kostnaden för försäkringen från 5.5 miljoner till drygt 13 miljoner kronor.
Förarförsäkringen som finns i en licens finansieras av licensintäkterna från alla förare. För att undvika ökade licenskostnader för förarna beslutade Svemo förbundsstyrelse att börja förhandla med andra försäkringsbolag för att hitta nya lösningar.
Styrelsen jämförde de offerter som de olika försäkringsbolagen lämnat. Samtliga offerter visade på en avsevärd höjning av försäkringskostnaderna utifrån nuvarande försäkringsomfattning och försäkringskostnader. Förändringar i försäkringens omfattning var därför ett krav enligt alla offerter.
Tillsammans med försäkringsbolaget If har Svemo-kansli arbetat fram en lösning som endast innebär en liten ökning av de totala kostnaderna för försäkringarna. Priset för de flesta förarlicenser behöver inte höjas genom att vissa förändringar genomförs i licens-, och försäkringssystemet (se även faktaruta längre ned).
En av de större förändringarna är att förarförsäkringen som tidigare funnits i Banlicensen försvinner helt från den 1 januari 2016. Funktionärer och publik är dock fortfarande försäkrade via Banlicensen.
Barn upp till 12 år som är inskrivna i Guldhjälmskonceptet via Svemo TA har full försäkring, barn som inte är inskrivna i Guldhjälmskonceptet har halv försäkring.
Dessutom ska alla Klubbtävlingar, oavsett gren, registreras i Svemo TA.

Per Westling, Generalsekreterare. Kan du berätta mer om förändringarna?

Måste alla som kör på banorna ha en Svemo-licens eller kan man använda sin privata försäkring eller andra licenser?
– Ja, alla måste ha en Svemo-licens. Det är inte tillåtet att använda sin privata försäkring istället för en Svemo-licens. Det viktiga är att man vid eventuell olycka kan säkerställa att den skadade hade licens/försäkring, samt var och när skadan inträffade. Det är inte heller tillåtet att använda licens utfärdad av något annat förbund eller organisation.

Vad händer om någon kör på banan utan licens och skadar sig eller någon annan?
– Den som kör utan licens är helt oförsäkrad och bryter samtidigt mot regelverken. Kör han/hon på någon annan förare, funktionär eller publik så gäller den påkördes licens/försäkring.
Om klubben tillåter förare att köra på banan utan licens och en olycka inträffar med olicensierade förare inblandade så har vi ett osäkert rättsläge vad gäller vem som ska räknas som ”ansvarig” för det inträffade. Är det inom klubbens ordinarie tränings- och tävlingsverksamhet så bör alla klubbar på något sätt kontrollera att den som ger sig ut på banan har en licens.
Om enskilda förare ger sig ut på banan och kör på tider då klubben inte har öppet för verksamhet så gäller inga av Svemos försäkringsskydd.

Vem är ansvarig för att kontrollera att alla som kör på klubbens bana har en Svemo-licens och därmed gällande försäkring?
– Klubbarna får själva avgöra hur det vill hantera kontrollen. Dom kan sin egen verksamhet bäst. Det ligger i klubbarnas eget intresse att ha kontakt med dom som vistas på banan för att informera om säkerhetsregler och inbjuda till medlemskap i klubben. Vi kan inte ha centralt fastställda regler för hur det ska hanteras då verkligheten ser så olika ut i alla klubbar.

Om en träningsansvarig missar att kontrollera att någon har licens och denne föraren skadar sig på banan, blir då den träningsansvarige personligt ansvarig för skadeersättning eller blir den aktuella klubben ansvarig?
– Klubben bör vara extremt tydlig i sin information till förarna som vistas på banan vilka regler som gäller. Ansvaret vilar naturligtvis i första hand på föraren, han/hon ska inte kunna hävda att ”- Jag visste inte!” Målbilden är naturligtvis att en personlig licens är lika viktig som en egen hjälm. Svemo kommer att trycka upp anslag/affischer med information om detta till samtliga klubbar som klubbarna kan anslå på lämpliga platser. Men inom varje klubb måste man sprida ut vilka regler som gäller.

Om en förare som tränar på en bana bryter mot reglerna och skadar annan förare eller sig själv, gäller Svemos försäkring då? (Blir den träningsansvarige eller klubben ersättningsskyldig?)
– Det beror på omständigheterna. En förare som bryter mot ex träningsregler omfattas ”normalt” av försäkringsskyddet. Men det bör väl ligga i alla inblandades intresse att förarna INTE bryter mot säkerhetsreglerna. Återigen handlar det om information. Klubbarna måste vara tydliga med vilka säkerhets/träningsregler som gäller på banan.
Försäkringen inte gäller om föraren kör på banan under tid då det inte är träning, föraren kör utan hjälm eller annan reglerad skyddsutrustning eller föraren bryter medvetet mot säkerhetsbestämmelser.

Kan en klubb friskriva sig från ansvar vid olycka som sker på anläggningen genom att t.ex. sätta upp en skylt om att alla kör på egen risk?
– Nej. Tidigare händelser och rättsfall visar att det inte fungerar på det viset.

Om Arrangemangslicensen
Kan klubben bedriva sin Prova På-verksamhet genom att använda Arrangemangslicensen?
– Nej. Arrangemangslicensen är konstruerad för att kunna hantera arrangemang som helt faller utanför det nuvarande licens-/verksamhetssystemet. För Prova På-verksamhet finns en Tränings/ProvaPå-licens som gäller under ett dygn.

Om Prova På-licensen
Hur kommer Prova På-licensen att hanteras?
– Klubbarna kommer att kunna köpa ”block” med 10 st Prova På-licenser/kort i varje enligt den modell som finns för Träningskort för Guldhjälmsförare.
Den här ”pappershanteringen” kan senare att komma att ändras till någon form av digital lösning, men detta sker först då vi fått en uppfattning av omfattningen av systemet och de behov som klubbar och förare har.

Vad kommer blocket med Prova På-licenser att kosta?
– Då klubben köper blocken från Svemo betalar klubben 100 kr/licens i blocket. Licenserna säljs sedan för 150 kr/styck och klubben behåller överskottet. Skulle klubben ha önskemål att sälja Prova På-licenserna till billigare pris eller ge bort dom för att undvika avgiftshöjningar för förarna så finns det inget hinder för det. Huvudsaken är att varje person som provar på finns registrerad i klubbens block och att han/hon har ett eget kort/licens/kvitto innan han/hon ger sig ut på banan.

Om Klubblicensen
Kan en förare som tar Klubblicens i vår klubb träna på alla klubbens banor?
– Ja, undantaget Roadracing och Dragracing där klubblicens inte finns. Han/hon kan dessutom träna på samtliga andra banor så länge det sker hos en Svemo-klubb, på en Svemo-godkänd bana i ordnad form, dvs. på tid och plats klubben angett att träning kan bedrivas.

En förare med klubblicens kan bara delta i klubbtävling för den klubb och gren som är angiven på licensen, varför kan han/hon inte tävla på annat ställe?
– Klubblicensen är egentligen en träningslicens. Kostnaden för klubblicens har satts mycket lågt för att det inte ska vara ett ekonomiskt hinder för en förare att skaffa en enkel form av träningslicens. För att underlätta för klubbar och förare att ordna enkla klubbtävlingar öppna för många av klubbens medlemmar ska Klubblicensen dessutom gälla för klubbtävling i den aktuella grenen och klubben. Skulle Klubblicensen öppnas även för andra grenar än den på licensen angivna eller för klubbtävlingar även i andra klubbar så ökar den ekonomiska risken avsevärt och det finns redan andra licenser som kan användas.


En summering lite mer rakt på sak av Per Larsen från VMX Alliansen, saxad från facebook => klicka här

Försäkringen och licensen som krävs av alla som kör på en crossbana 2016??
Nu dundrar cross-sverige igen; J-a Svemo, dom tar ju död på crossen!!!
Vi reder ut; Vad gäller och varför?

Ganska enkelt;
Ingen får köra eller träna på en crossbana utan en Svemo-licens från 1/1 2016.

Vad är det för j-a påhitt dundrar cross-sverige???
Också ganska enkelt;
Inte Svemos påhitt. Det är IF´s krav för att ens börja prata med Svemo om ett avtal 2016.
(IF har tagit över som Svemos Försäkringsbolag efter Folksam som inte ville försäkra crossåkare längre)

Hur kan det då bli så här?
Också ganska enkelt;
Kön bland försäkringsbolag att samarbeta med Svemo och försäkrings-skydda alla crossåkare i Sverige är lika lång som kön till en semesterstängd crossbutik mitt i natten.
Förhandlingsläget för Svemo är kort beskrivit; J-t dåligt..;
1 Svemo måste enligt lag ha ett avtal för att vi ska kunna köra alls.
2 Ingen vill teckna ett sånt avtal med Svemo.

Det vet försäkringsbolagen om, + att dom vet skadestatistiken = Svemo får komma med mössan i hand, be och böna om att få ett avtal.
Försäkringsbolagen erbjuder avtal, så dåliga och dyra att dom hoppas att Svemo väljer ett annat försäkringsbolag…

Det betyder att Svemo får välja mellan pest eller kolera och ta det avtal som är minst dåligt och minst dyrt för sina medlemmar.
Nu valde dom ett där priset för aktiva förare med licens inte drabbas speciellt mycket, utan kostnadsökningen får dom motionärer och ”engångsförbrytare” som provar eller kör nån gång per år ta.

Vi leker med tanken att varje crossåkare skadas 1/gång år.
En aktiv crossåkare som kör ca 100ggr/år får en skadestatistik på 1 skada / 100 körningar.
En motionär som tränar 1gång/vecka, sommarhalvåret, när det är nysladdat o fint väder tränar kanske 20ggr/år men har också 1 skada varje år = 1 skada på 20 körningar.
Nybörjaren har störst skaderisk, ofta nån form av skada de första 10 körningarna = 1 skada på 10.

Med det gamla sättet när dom aktiva med licens var dom enda som löste Licens/ betalade Försäkring blev resultatet;
Dom med lägst skaderisk som betalar försäkring betalade skadorna för nybörjare och motionärer UTAN licens som inte betalade Försäkring.
(Olicensierade förare var försäkrade genom klubbarnas Ban-licens. Men kostnaden för Ban-licensen ingick i avtalet med Folksam där ALLA förare och klubbar räknas in.)

Det tyckte IF var korkat och orättvist = Kravet till Svemo var enkelt; Alla som kör på en bana får självklart betala sin egen försäkring, annars får ni inget avtal.

Summa;
En ganska lindrig variant av pest eller kolera som Svemo valde.
Krångligare för klubbarna, JA.
Dyrare för ”Engångsförbrytaren”; JA
Dyrare för Motionären; JA
Dyrare för den seriösa crossåkaren; NEJ
Bättre för motocrossen på sikt som seriös verksamhet och sport; Troligtvis JA.

Per´s egna åsikt;.
Igen, bra förhandlat Svemo!
Visst, det ställer till det en del för klubbarna, gör det besvärligare innan det här blir rutin.
Det kommer också öka antalet grushåle-körningar och Svartbanor när det kostar Träningsavgift + 150:- i engångsförsäkring att träna på en crossbana.
Men samtidigt så blir det mer ordning och reda, och mer ordning och reda ger ett seriösare intryck. Och en seriösare verksamhet har lättare att sälja sin produkt än en hoppsan-hejsan verksamhet.

/ Per Larsen


Faktaruta om nya licenser

Nya licenser för förare

  • Prova På-licens: 150 kr/person/tillfälle (max 3 st tillfällen/år)
    • Gäller alla som inte har licens, är över 12 år och enbart vid Prova På-körning eller träningsarrangemang organiserad av klubben. Fungerar inte för tävling.

ProvaPå-licens kan köpas i form av ”kort/kvitto” i pappersform och ska innehålla uppgifter på den aktiva. De kan köpas på plats direkt från klubben, om klubben valt att erbjuda Prova På-licens, och gäller innevarande dygn.
ProvaPå-licensen har full försäkring.

  • Klubblicens. 500kr/år
    Gäller för:

    • Träningsverksamhet organiserad av en Svemo-ansluten klubb på en Svemo-godkänd bana i alla grenar utom Roadracing- och Dragracing.
    • Deltagande i klubbtävling endast i den klubb och gren som licensen är utskriven för. (Undantaget om tävlingsledaren godkänner andra licensgrenar enligt reglerna för klubbtävling i respektive NT/SR.)
    • Det är tillåtet för förare att köpa Klubblicens i flera klubbar om det är olika grenar. Tilläggspris 400 kr/år.
    • Klubblicensen går alltid att uppgradera till högre licens. Kostnaden är då mellanskillnaden mellan Klubblicens och den högre licensen.

Klubblicensen har full försäkring.

Ny licens för arrangörer

  • Arrangemangslicens
    • En Arrangemangslicens finns för arrangemang som faller helt utanför ramarna i de tävlings/tränings och licensregelverk som finns idag och där befintliga regel- och licenssystem inte kan användas på lämpligt sätt. Det kan röra sig om tillfälliga ”kick-off” arrangemang, habiliteringsverksamhet för barn eller tillfälliga övningar/tester/uppvisningar av olika slag.
    • Kontakta Svemo-kansli för villkor och pris.

Arrangemangslicensen kan erhållas genom att arrangören kontaktar Svemo kansli/Idrottsgruppen och tillsammans med Svemo tar fram alla förutsättningar. En grundregel är att alla som ska omfattas av Arrangemangslicensens försäkring måste finnas namngivna.
Arrangemangslicensen innehåller en full försäkring för förare, funktionärer och publik.

Priser för de olika licenserna samt vad som skiljer dem åt.

Enduro   Nationell
Gäller endast i Sverige
Internationell
För träning/tävling utomlands
    -12 år Guldhjälm   650:-
12-16 år Ungdom   950:- 1550:-
15-23 år Junior 1225:- 1825:-
24-65 år Senior 1525:- 2125:-
15-65 år Elit 2450:-
15- Bas-licens 1150:-
12- Klubblicens   550:-

 

Guldhjälm, (gäller endast i Sverige)
Guldhjälmslicens utfärdas för förare upp till 12 års ålder, efter genomgången utbildning för föraren och vårdnadshavaren. Förare med Guldhjälmslicens får endast träna och tävla inom inhägnat område, enligt Guldhjälmsregler och anvisningar för barnaktiviteter enligt E-reglementet kap 9. För förare med Guldhjälmslicens gäller kravet på vårdnadshavare enligt E 2.1.6.

Ungdom, (nationell och internationell)
Ungdomslicens utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 12 år och
t o m det år föraren fyller 16 år. Förare med ungdomslicens får endast träna och tävla inom inhägnat område, i maskinklass Enduro 0 och fr.o.m. det år som föraren fyller 13 år även i maskinklass Enduro 1. För förare med ungdomslicens gäller kravet på vårdnadshavare enligt E 2.1.6.

Klubb, (gäller endast i Sverige och i den klubb förarens licens är utfärdad)
Licensen kan användas vid träning på flera klubbar och i flera grenar. Deltagande i klubbtävling i enduro tillåts endast i den klubb där förarens licens är utfärdad. Det går att uppgradera licensen till en högre nivå under säsongen.

Klubblicens utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 12 år. Föraren som har giltig tävlingslicens utfärdad av Svemo får delta i klubbtävling. (Se speciella krav i SR Enduro 2015-2016).

Bas, (gäller endast i Sverige)
Baslicens utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 16 år och gäller endast för Träning, Klubbtävlingar/Klubbmästerskap och Enklare tävling.

Junior, (nationell och internationell)
Juniorlicens utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 15 år t o m det år föraren fyller 23 år. Förare kan under denna tid ansöka om uppklassning till Senior-licens. JSM-vinnare blir automatiskt uppklassad till senior nästkommande år. Förare med juniorlicens får endast träna och tävla fr.o.m. det år föraren fyller 15 år med mc i maskinklass Enduro 1, fr.o.m. det år föraren fyller 16 år med mc i maskinklass Enduro 2 och fr.o.m. det år föraren fyller 18 år med mc i maskinklass Enduro 3.
Vid all träning och tävling utanför inhägnat område krävs körkort och då gäller alltid de begränsningar som gäller för respektive körkortsbehörighet (se E 2.2)
Förare som är 15-16 år kan lösa juniorlicens som även gäller för ungdomsklass, men får inte tävla i både ungdoms- och juniorklass samma tävlingsdag.

Senior, (nationell och internationell)
Fr o m det år föraren fyller 24 år utfärdas alltid Seniorlicens.
Förare med Junior licens, som under kalenderåret nått stipulerat antal uppklassningspoäng, kan tidigare än det år föraren fyller 24 år ansöka om uppklassning till Senior.

Fr.o.m. det år föraren fyller 66 år, kan efter särskild ansökan och med läkarintyg motsvarande medicinsk status för godkännande av körkort, utfärdas Seniorlicens.

Elit, (nationell och internationell)
Förare, som innevarande säsong klarat någon av följande kriterier, tilldelas Elit-licens kommande år.
Slutplacering 1-10 i SM-klass, Slutplacering 1-5 i DSM-klass, Slutsegrare i JSM-klass, Slutplacering 1-15 i Swedish Enduro Cup, Slutplacering 1-10 i SM SuperEnduro, Totalplacering 1-15 i Novemberkåsan, Slutplacering 1-15 i EM-klass eller Slutplacering 1-15 i VM-klass.