Hoppa till innehåll
Hem » Inlägg » Verksamhetsberättelse 2008

Verksamhetsberättelse 2008

Då var detta år tillända, och det som hänt ska presenteras.
Det som skulle bli mitt och några med mig, sista år, blev inte riktigt så.
När vi satt och funderade igenom vad som var kvar innan banan på Tunatorp var färdig, var det ett litet tillstånd och 5km bansträckning. Vi såg det som att det bästa för föreningen var att göra färdigt det vi påbörjat.

Sagt och gjort, vi fick till det tillstånd på mark bort mot flygledartornet som vi ville ha. Vi kan nu stoltsera med en bana på ca 13 km. Samtidigt finns det mer ytor kvar att utnyttja vad det lider.
Till nästa år ska vi finslipa på det vi har på anläggningen. Knatte banan ska flyttas lite så att endurobanan startar och börjar på samma ställe. Det ska även till en liten endurobana för knattarna, då vi sett att det är många som vill testa på enduro av de små.
Stugan har fått ett lyft med nytt tak och färg inne. El:en är omdragen och kompletterad och vi har även fått till en belysningsstolpe på parkeringen.
Som vanligt är det många som hjälpt till i arbetet med att få till en fin anläggning, och jag hoppas att så många som möjligt har lust att ta nya tag till 2009.

Vi blev till i år miljöcertifierade av SVEMO och kan nu stolt ansluta oss till de ganska få klubbar som har en riktigt miljöcertifierad anläggning. Till detta kommer vi till nästa år att bullertesta motorcyklarna på ett mer likvärdigt sätt, liknande som görs på de större tävlingarna. Det kommer att finnas en bullermätare och en varvtalsmätare så vi kan göra så rättvisa tester mellan maskinerna som möjligt. Det är upp till klubben att dra upp vilka riktlinjer som ska gälla på anläggningen, vilket betyder att vi kan sätta den ljudnivå vi vill ha.

Som vanligt har vi kört guldhjälmslicenser i år. Det har varit mycket lyckat med ett 40-tal ungdomar som varit och tränat. Detta kommer att fortsätta under nästa år, och vi kommer att spika datumen redan i början på året, så man kan se när träningarna är.

Tävlingsverksamheten är lite så där i mina ögon. Det som är riktigt roligt är att det är våra juniorer som utmärker sig. Andreas Carlsson hade chans på en tredje plats i URM, men skadade sig oturligt nog. Eric Starck och Oskar Wigstrand har båda kört SM med mycket fina resultat. De båda avslutade året med att köra den beryktade Novemberkåsan där Eric oturligt fick bryta på natten med tekniska problem medan Oskar tog sig i mål på en mycket fin 10:e plats i juniorklassen och på en 39:e plats totalt. Oskar har även varit och kört EM med fina resultat. Vi säger god lycka till nästa år då han ska upp i seniorklassen och stöka med de stora pojkarna.

Vi lyckades i år att köra fem KM tävlingar där det blev storslam hos familjen Starck, då Eric vann KM-serien, och där brodern Fredrik vann 80cc klassen. Vi har som vanligt i år varit med och kört Skåne-Enduron, och även arrangerat en egen tävling i serien. Det är lite synd att vi inte är fler som åker dessa fina motionstävlingar.

Min förhoppning är att 2009 blir lika bra som föregående år.
Vi syns på Tunatorp.

Lars Andersson