Hem » Inlägg » Verksamhetsberättelse 2009

Verksamhetsberättelse 2009

Ett vanligt ordspråk är att tiden går fort när man har roligt, därför känns det som om det bara var för en stund sen jag skrev den förra verksamhetsberättelsen.

Åker man idag ut på Tunatorp så har det skett radikala förändringar sen vi började för ett par år sen. Vi tog ut Leif Karlsson på kommunen som vi har jobbat med i alla år, och när han såg stugan så blev har väldigt imponerad. Det har i år installerats en wc och omklädningsrum med bänkar och krokar från Hyllteknik. Vi bytte ut två sidor på fasaden med klädselbrädor foder runt fönster och vindskivor. Det har även byggts en riktig veranda som man kan sitta under. Ny färg och tapeter på väggarna inne och en ny lenolium matta i hela undervåningen.

Det återstår fortfarande renoveringar på fastigheten, men vi har nu kommit undan med det stora jobbet. De sista två sidorna på huset ska bräddfodras om och grunden ska läggas igen så vi slipper grundvattnet som tränger upp.

Vi har till i år ändrat lite på banan. Vi fick i ordning på spåret bort mot flygledartornet, tyvärr så lades det ut ett nät för att förhindra att vildsvinen ska ta sig in på området. Detta har gjort att vi måste flytta spåret ett par meter åt sidan. Detta ska göras under vintern så vi får till den biten igen. Planer på att iordningställa spåret upp mot ”Lennarts kulle” ligger även med under första delen av året. Växjö fria gymnasium har tagit på sig att hjälpa till med maskiner så fort snön har försvunnit. Detta gör att vi kommer att ha tillgång av ca 20 km endurospår.

Vi har som vanligt kört en guldhjälms kurs för våra yngsta medlemmar. Till detta har vi även haft två grupper till som vi regelbundet haft organiserade träningar med. Det som är riktigt roligt är att strömmen av ungdomar och knattar hela tiden strömmar till och det verkar inte stagnera heller. Detta är det som är absolut viktigast i vår verksamhet, att hela tiden ha våra ungdomar som vi kan stötta oss mot och som vi måste ta hand om. Detta kommer givetvis att fortsätta under 2010.

Tävlingsverksamheten har varit lite upp och ner. Vi varit representerade i de flesta större tävlingar så som Stångebroslaget, Ränneslättsloppet Gotland Grand National och Novemberkåsan. I USM har bröderna Stark varit med tillika Sebastian Bergqvist, och det är alltid roligt med ungdomar som sattsar. Det som är lite synd är att vi inte har så stort deltagarantal i Syd-Enduron. En tävlingsform som riktar sig till nybörjare och motionärer. Man kommer på morgonen och anmäler sig. Får siffror av arrangören och väljer klass. Denna serie är till för våra medlemmar lite för att få en sammanhållning mellan förarna. En kul tävlingsform som inte är på så stort alvar. Vi har i år arrangerat tre lite större tävlingar med start i februari då vi körde en vintertävling med ett 70 tal startande. I augusti hade vi en staffet med ett 30 tal lag och som var mycket uppskattat, denna tävling kommer med stor sannolikhet att komma tillbaka under nästa år. Vi körde även en Syd-Enduro tävling i oktober som även den var mycket uppskattad. Det roliga är att åkare utifrån alltid tycker vi gör bra tävlingar och ger oss mycket beröm, både på vår, men även andra hemsidor.

Det blev även i år 5 KM deltävlingar som var under olika former och platser. Det är de tävlingar som drar klart mest åkare från klubben vilket är mycket roligt. Årets KM vanns av Magnus Andersson som var tämligen ohotad och inte behövde köra sista tävlingen. Serien körs under 5 tävlingar var av de 4 bästa räknas. Tvåa blev Daniel Jansson och trea Lars Andersson. Även denna serie kommer att fortsätta under nästa år.

Vi i styrelsen ser att det finns en hel del jobb kvar på vår anläggning, men det viktigaste är att det inte är jobb som måste till för att kunna bedriva vår verksamhet. Nu börjar sektionen komma lite till ro ute på Tunatorp och vi kan fokusera på det som är absolut roligast nämligen att köra hoj. Jag och övriga i styrelsen önskar alla medlemmar lycka till under 2010.

Lars Andersson
Endurosektionen