Hem » Inlägg » Verksamhetsberättelse 2010

Verksamhetsberättelse 2010

Endurosektionens verksamhet under 2010 kan sammanfattas ungefär så här. Vi hade i början på året dragit upp riktlinjerna för det som skulle bli ett nytt spår upp mot ”Lennarts kulle”. Detta var i sig inget vi trodde skulle medföra allt för stora ingrepp då vi skulle köpa tjänsten av en lokal firma. Vi hade ute kommunen och Miljö & Hälsa som inte hade några synpunkter. Det som drog iväg på tiden var att vi ville ha kommunen till att dika ur alla gamla diken för att få bort stillastående vatten. När väl detta var gjort så kursade tyvärr firman som vi fått offert på att göra vägen. Sådant händer och vi tar nu nya tag med detta till i år. Vi har till i år bytt en sida till på klubbhuset och har nu bara en kvar.

Endurobanan har till i år fått lite ändringar. Vi har rätat ut banan lite både för att få mindre slitage, men även för att få mer harmoni i åkningen. Vi har fortfarande en flaskhals vid flygets silener som ska göras om till i år så vi slipper det blöta partiet. I år har vi haft teknikbanan stängd för större cyklar och förare på prov. En hel del åsikter har delats ut både för och emot, dock kan man se att slitaget inte har varit hälften så stort som föregående år. Det har till årsmötet kommit in en motion om att ändra lite på reglerna för hur stora och vem som ska få köra.

Det har under året bedrivits knatteträning som vanligt och vi har haft två grupper i gång varannan vecka. Dessa två grupper omfattat ett 30 tal ungdomar vilket är mycket bra. Det som är glädjande är att det hela tiden strömmar till fler ungdomar och inte avtar. Anders Eriksson och Calle Bjerkert höll i en endagarsträning under slutet av sommaren, vilket var mycket uppskattat. Många förundrades över vad dessa herrar kan göra med en motorcykel. Detta är något som kommer att komma tillbaka även i år.

Tävlingsbiten är lite upp och ner. Det är familjen Stark, Bergqvist/Eriksson samt Svartmossen som är representerade på tävlingarna runt om i Småland. Sebastian Bergqvist provade i år på Novemberkåsan med en genomförd kåsa som resultat och placering 64. Mycket roligt och vi hoppas att han har målet inställt för kommande års kåsa i Örebro. Vi har arrangerat två tävlingar och fick ställa in en. Snön och kylan gjorde det osäkert att arrangera Smaland Airport Challenge. En tävling som skulle ha både dag och natt etapp. Vi körde dock en deltävling i Syd-Enduron. Tyvärr så har vi alldeles för få deltagare från klubben som kör denna enkla men dock så roliga serie. I början på september körde vi vår ”Augustistafett” I år hade lagen ökat med ett tiotal vilket var mycket roligt.

Det blev även i år 5 tävlingar i KM serien och det drog igång med natttävling i svinkyla. Just nattävling är något som kommit tillbaka och verkar uppskattat. Serien kördes på lite olika håll runt Växjö och den som tillslut vann var Fredrik Brandt. Daniel och Ulf hade en tät kamp där tillslut Ulf stod som tvåa och Daniel trea.

Styrelsen som jobbat under året kommer till i år att se nästan likadan ut. Jag kommer att ge vika till en ny ordförande men övriga styrelsemedlemmar kommer att stanna kvar på sina poster. Anledningen till min egen avgång är som vanligt lite för mycket att göra inom jobbet, fritiden och familjen. Kan jag inte satsa helhjärtat så kommer detta att drabba medlemmarna och det är inte bra. Jag kommer att finnas kvar i klubben men ta på mig lite mindre sysslor och vara ett ”bollplank” till den nya ordföranden. Jag ber att få tacka för mig som ordförande och tacka för alla roliga uppdrag och händelser som denna post medfört. Jag och övriga i styrelsen tackar för ett roligt år och ser fram mot ett nytt händelserikt år på Tunatorp.

Lars Andersson
Ordförande Endurosektionen